Thursday 7 January 2016

Simptom Dehydration....

Simptom Dehydration....

Dehydration berlaku apabila badan anda kehilangan air lebih banyak dari yg anda minum. Kehilangan air yg berterusan akan membahayakan kesihatan keseluruhan anda. Setiap sel dlm badan memerlukan air begitu juga oksigen utk berfungsi baik.

Setiap org boleh terjadi dehydrated terutama kpd bayi, anak kecil, org tua, sesiapa yg ada penyakit kronik, athletes dan org yg tinggal di tanah tinggi.

Beberapa penyebab dehydration adalah excercise di bawah cuaca panas, cirit birit, muntah, berpeluh yg berlebihan dan byk kencing.

Simptom dehydrate yg moderate adalah mulut kering, dahaga, kurang kencing, kulit kering, sakit kepala, ketegangan otot dan rasa pening-pening.

Simptom yg kronik adalah tersangat dahaga, hilang ingatan, tidak ada air kencing, mata tengelam, mulut terlalu kering, kulit tersangat kering, darah rendah, degupan jantung kuat, bernafas cepat dan tidak sedarkan diri.

Sekiranya dehydration tidak ditangani dgn segera akan menyebabkan byk komplikasi terhadap kesihatan. Anda perlu mendapatkan rawatan perubatan pd yg tahap kronik namun kalau tahap moderate boleh dirawat dgn sendirinya di rumah..

No comments:

Post a Comment