Tuesday 16 October 2018

22 SEBAB BUAH PINGGANG ROSAK

TOP 22 REASON UNTUK KEROSAKAN KIDNEY

1. Ubat-ubatan: Penggunaan ubat-ubatan penahan ubat-ubat anti-radang bebas ubat (NSAIDs) untuk jangka masa panjang, yang mengandungi ibuprofen (Advil®, Motrin®), naproxen (Aleve®), atau acetaminophen (Tylenol®) mempunyai kesan berbahaya pada tisu dan struktur buah pinggang, menyebabkan pengecutan saluran darah di buah pinggang. Ubat-ubatan diuretik (pembesaran air kencing) juga boleh menyebabkan kehilangan air yang berlebihan, memudaratkan buah pinggang.

2. Rokok Merokok: Merokok mempunyai hubungan langsung dengan peningkatan protein yang dikesan dalam air kencing, yang menjejaskan buah pinggang dengan buruk. Diabetes dan tekanan darah tinggi, penyakit yang mempunyai kesan buruk pada kerosakan buah pinggang, juga diperberat oleh merokok.

3. Gula: Makanan sarat gula tidak memberi kesan kepada buah pinggang langsung tetapi mencetuskan dan memburukkan lagi masalah kesihatan seperti kencing manis. Diabetes dan obesiti adalah dua punca utama kerosakan buah pinggang.

4. Pewarna Sebaliknya: Pewarna yang digunakan dalam prosedur radiologi diagnostik seperti imbasan CT, X-ray dan angiograms, mempunyai implikasi serius pada buah pinggang, termasuk Kecederaan Ginjal Akut (AKI), penurunan yang mendadak dalam fungsi ginjal. Sekatkan pada pewarna kurang beracun atau dicairkan, cecair untuk menghilangkan toksin, atau ubat-ubatan untuk membantu melindungi buah pinggang dari pewarna.

5. Makanan natrium yang tinggi: Sodium yang sangat sedikit diperlukan untuk mengekalkan keseimbangan bendalir yang betul dalam tubuh kita. Pengambilan garam berlebihan mencetuskan longsor di dalam badan, meningkatkan tekanan darah, merosakkan penapis ginjal-nefrons, mempercepatkan kegagalan buah pinggang. Buah pinggang cenderung mengekalkan air, diperlukan untuk fungsi jantung yang betul, untuk mencairkan elektrolit yang berlebihan dalam aliran darah.

6. Tekanan Darah Tinggi: Kawalan berat badan, senaman, dan diet yang betul boleh mengawal tekanan darah - yang menimbulkan banyak tekanan pada buah pinggang anda dan menyebabkan kehilangan protein. Jadi merawat tekanan darah anda akan membantu melindungi buah pinggang anda.

7. Daging: Sisa-sisa berasid metabolisme protein haiwan mencetuskan tubuh kita untuk menarik garam kalsium dan garam lain dari tulang, untuk memulangkan anda ke keadaan alkali yang lebih baik, mengawal fungsi buah pinggang. Asam Uric - produk sampingan makanan purin tinggi seperti daging, makanan laut dan ikan; menyebabkan batu ginjal dan batu kalsium oksalat, disebabkan peningkatan jumlah kalsium yang dikeluarkan dalam air kencing.

8. Alahan dadah: Reaksi alahan meletakkan beban yang tidak pernah berlaku pada buah pinggang. Elakkan ubat-ubatan yang anda alah kepada, dan tanyakan tentang kesan ubat pada buah pinggang, bila-bila masa anda mengambil ubat baru, untuk mengelakkan kerosakan buah pinggang.

9. Makanan yang diubahsuai secara genetik (GM): Makanan yang diproses mengandungi bahan-bahan yang diubahsuai secara genetik untuk meningkatkan ketahanan perosak tumbuhan, imuniti terhadap herbisida, atau meningkatkan hasil tanaman. Kajian telah menunjukkan bahawa makanan ini mencetuskan keadaan keracunan hepatorenal (hati dan buah pinggang). Memilih produk organik yang ditanam dan mengelakkan punca umum bahan GM seperti makanan yang diproses dan dikemas.

10. Pemanis Buatan: Walaupun pemanis ini menegaskan bahawa mereka tidak berkalori, kajian telah menunjukkan penurunan fungsi buah pinggang dengan pengambilan hanya dua sodas diet setiap hari.

11. Minuman berkarbonat: Makanan, seperti minuman berkarbonat (dengan atau tanpa pemanis buatan) dan minuman tenaga, yang tinggi dalam fosfat, diketahui mempunyai kesan merosakkan pada saluran darah di buah pinggang, dan meningkatkan peluang pembentukan batu ginjal.

12. Produk Tenusu: Lebih daripada penggunaan produk tenusu (mengandungi protein haiwan), meningkatkan pelepasan kalsium dalam air kencing, yang dikaitkan dengan risiko yang lebih tinggi untuk membina batu ginjal.

13. Kafein: Kafein dalam kopi, teh, soda, dan makanan, boleh merangsang aliran darah, meningkatkan tekanan darah dan tekanan pada buah pinggang. Ia menimbulkan prospek kegagalan buah pinggang pada pengguna obes dan diabetes. Penggunaan kafein juga telah dikaitkan dengan pembentukan batu ginjal dengan meningkatkan perkumuhan kalsium dalam air kencing.

14. Makanan berkalori tinggi: Oxalates, yang membentuk batu oksalat, menghalang aliran air kencing dan merosakkan buah pinggang. Sekiranya anda terdedah kepada mengoksidasi batu, jauhkan makanan atau sederhana seperti kacang, coklat dan bayam.

15. Gluten induced: Gluten intolerant people have shown a tendency yang lebih tinggi terhadap kerosakan ginjal yang disebabkan oleh gluten. Oleh itu, periksa tahap anda dengan kerap.

16. Kekurangan Vitamin D: Vitamin D bukan sekadar vitamin tetapi hormon steroid yang penting untuk kesihatan buah pinggang dan badan secara umum. Jadi keluarlah dan dapatkan sekeping matahari.

17. Puncak Pre-Renal: Membawa menurunkan bekalan darah ke buah pinggang melalui: (1) hipovolemia - jumlah darah rendah akibat kehilangan darah; (2) dehidrasi- melalui muntah, cirit-birit, berpeluh, demam; (3) pengambilan cecair miskin; (4) aliran darah yang tidak normal kerana halangan arteri atau urat buah pinggang.

18. Sepsis: Mana-mana serangan jangkitan menghantar sistem imun badan untuk melambung. Kesan besar menyebabkan keradangan, kerosakan dan penutupan maut buah pinggang. Oleh itu jangan abaikan gejala penyakit umum dan dapatkan rawatan yang betul awal.

19. Rhabdomyolysis: Serat otot, akibat kerosakan otot yang ketara akibat trauma, kecederaan yang menghancurkan, dan membakar, menyumbat sistem penapisan buah pinggang. Sesetengah ubat yang digunakan untuk merawat kolesterol tinggi juga boleh menyebabkan rhabdomyolysis.

20. Myeloma Pelbagai: Myeloma berbilang, sejenis kanser sum-sum tulang yang timbul daripada sel-sel plasma, yang biasanya ditemui di sumsum tulang, memberikan ketegangan besar pada fungsi penapisan buah pinggang dan fungsi pelupusan sisa.

21. Penyakit: Penyakit seperti lupus erythematosus sistemik, granulomatosis Wegener, dan sindrom Goodpasture, menyebabkan keradangan glomeruli, sistem penapisan buah pinggang, sangat memberi kesan kepada kecekapannya.

22. Punca Post-Renal: Mengalir keluar aliran air kencing melalui: (1) Halangan pundi kencing atau ureter - mencipta tekanan belakang pada buah pinggang yang membawa kepada kerosakan dan akhirnya ditutup; (2) Hipertropi prostat atau kanser prostat - menghalang uretra dan menghalang pundi kencing daripada mengosongkan; (3) Tumor di bahagian perut dan menghalang ureter; (4) Batu ginjal-Untuk pesakit dengan hanya satu buah buah pinggang, batu buah pinggang yang besar boleh menyebabkan buah pinggang sendi gagal.

No comments:

Post a Comment