Friday 8 April 2016

ORGAN HATI.. KETAHUI 5 TABIAT BURUK YANG MEMBAHAYAKAN HATI..

Image result for heart



Hati adalah salah satu daripada organ-organ penting badan dan ia adalah amat penting untuk kehidupan. Terletak di kuadran kanan atas abdomen, ia mempunyai banyak fungsi (sekitar 500 proses yang berbeza mengikut buku teks!), Termasuk detoksifikasi, sintesis protein, dan pengeluaran pelbagai biokimia. hati ini menyokong hampir setiap organ lain dalam badan dan sebagainya kesihatan hati adalah penting untuk kesihatan seluruh badan dan terdapat masa ini tiada organ tiruan atau peranti mampu mencontohi segala fungsi hati.

Hati boleh menjadi rosak oleh tabiat buruk dan akibat ini boleh menjadi begitu serius untuk membawa maut. Namun satu perkara yang menarik mengenai hati adalah bahawa ia mempunyai kuasa untuk tumbuh semula. Dapatkan gaya hidup yang bersih dan dari masa ke masa ia boleh membina semula dan memulihkan. Berikut adalah 5 tabiat buruk yang paling penting yang boleh membahayakan hati anda

1. Berlebihan Alkohol Penggunaan

Ini adalah salah satu daripada punca yang paling biasa kerosakan hati. Gangguan yang disebabkan oleh pengambilan alkohol yang berlebihan termasuk hepatitis alkohol, hati berlemak dan sirosis. Alkohol adalah racun dan beban yang berlebihan pada hati mengambil tol yang berat.

2. Diet Dan Obesiti

Pemakanan yang tidak sihat boleh membahayakan hati secara beransur-ansur dari masa ke masa kerana ia perlu bekerja lebih keras untuk memproses buang toksin. Juga, penumpukan lemak pada hati boleh membawa kepada penyakit hati berlemak bukan alkohol.

3. Penggunaan Ubat Berlebihan

Ubat-ubatan tertentu adalah sangat tidak bagus dan boleh menyebabkan kerosakan hati - terutamanya paracetamol dan ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat kanser. Juga banyak bahan-bahan tiruan adalah toksik kepada hati. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, kegagalan hati dan kematian telah dikaitkan dengan ibuprofen.

4. Rokok (tembakau)

Merokok bukan sahaja membahayakan paru-paru tetapi juga merosakkan organ hati. Pelbagai bahan-bahan toksik dihidu dalam asap rokok mencari jalan ke hati dan menambah beban toksik keseluruhan diletakkan pada organ.

5. Tidak Mendapatkan Cukup Tidur

Ini sangat mengejutkan - Kajian dari sudut saintifik telah menunjukkan bahawa kekurangan tidur mempengaruhi hati untuk tekanan oksidatif, yang boleh memainkan peranan yang penting dalam pembentukan atau perkembangan jumlah penyakit. Kurang tidur juga telah dikaitkan dengan pelbagai penyakit lain termasuk neurobehavioral, kardiovaskular dan morbiditi metabolik, tekanan darah tinggi, aterosklerosis dan rintangan insulin

No comments:

Post a Comment