Monday 24 September 2018

PIPER TURMERIC FOR GOUT

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

PIPER TURMERIC - Gout dan Turmeric sebagai kekuatan penyembuhan...... 

Secara asasnya Piper Turmeric adalah utk merawat perut, penyakit hati, serta utk menyembuhkan luka, nyeri sendi, sakit pelbagaian ... 

Apa yang boleh dirawat oleh Piper Turmeric.....?

Curkumin kompaun bahan aktif di dlm Piper Turmeric diketahui mempunyai aktiviti anti-radang, antivirus, antioxidant, antitumour, antikulat dan antibakteria yang menunjukkan potensi besar utk ubat klinikal. Perubatan Cina menggunakan ia dlm merawat pelbagai jenis jangkitan dan digunakan sebagai antiseptik. Curcumin dlm Piper Turmeric telah menjadi tarikan utama utk merawat pelbagai penyakit, termasuk kanser, penyakit Alzheimer, diabetes, alahan, arthritis dan penyakit kronik yg lain. Oleh kerana gout adalah sejenis arthritis, Turmeric blh digunakan utk merawat keadaan ini juga! Ingat bahawa gejala gout dikatakan berkait rapat dgn artritis reumatoid.

Apakah bukti yang berkaitan dengan gout...?

Satu kajian yg dilakukan di China dan diterbitkan pada tahun 2009 menyatakan bahawa Turmeric telah terbukti menghalang keradangan kronik, jadi ia blh membantu gout kerana ia dpt mengurangkan aktiviti xanthine oxidase... enzim yg terlibat dlm pengeluaran asid urik dgn ini ia dpt menggurangkan kesakitan disebabkan oleh gout. Tindakannya yg sama spt ubatan allopurinol, Uloric (febuxostat) dan ubat-ubatan yg jenis sama utk menurunkan asid urik. Dlm satu lagi kajian, 107 pesakit dengan osteoarthritis diberikan Ibuprofen 800mg atau ekstrak Turmeric 2 gram sehari selama 6 minggu. Pd akhir kajian, kedua2  kumpulan pesakit mengalami kesakitan yg berkurangan apabila berjalan atau memanjat tangga. Anda semua fahamikan bahawa Ibuprofen adalah sejenis dadah kimia jadi bg saya lebih baik memilih Piper Turmeric dr ibuprofen kerana ia akan lebih baik pd perut anda serta kesihatan menyeluruh. Jadi Piper Turmeric adalah cara yg lebih selamat dan cekap untuk merawat gout dan melegakan kesakitan dan bengkak.

Satu kajian 2006 UA Kolej Perubatan yg dilakukan pd tikus mendapati bahawa Turmeric dpt melambatkan arthritis rheumatoid dan dlm kajian lain yg diselesaikan oleh University of Arizona, tikus-tikus itu disebabkan oleh arthritis rheumatoid dan kemudian diberikan Turmeric, menunjukkan bahawa rawatan ini mengurangkan bengkak dan keradangan sendi tikus. Curcumin menghalang pengeluaran prostaglandin yg berkaitan dgn kesakitan. Turmeric juga boleh membantu kelenjar adrenal menghasilkan tahap kortison yg lebih tinggi dan ini dpt melegakan keradangan sebab gout. Dgn menurunkan keradangan dan tekanan oksidatif, asid urik menjadi lebih rendah.

Dgn pembuktian2 ini kita fahami Piper Turmeric sgt2 memberi manafaat kpd pesakit Gout dan juga Arthritis. Amalkan dan elakkan dari berlaku permasalahan2 ini.

Wallhuaklam…

HNZL

Rujukan Nagpal M, Sood S (2013). “Role of curcumin in systemic and oral health: An overview”. J Nat Sci Biol Med 4 (1): 3–7.

No comments:

Post a Comment