Thursday 25 August 2016

FAKTOR MEMPENGARUHI JUMLAH AIR YANG HARUS DI MINUM

Faktor-faktor yang mempengaruhi keperluan air.




Image result for air

Anda mungkin perlu mengubah suai jumlah pengambilan cecair anda bergantung kepada berapa aktif anda, iklim cuaca anda tinggal, status kesihatan anda, dan jika anda hamil atau menyusukan bayi.




Image result for minum air berlebihan

Senaman. 

Jika anda bersenam atau melibatkan diri dalam apa-apa aktiviti yang membuat anda berpeluh, anda perlu minum air tambahan untuk menggantikan kehilangan bendalir. Tambahan 1.5 hingga 2.5 cawan (400 hingga 600 mililiter) air sudah memadai untuk serangan pendek senaman, tetapi senaman sengit yang memakan masa lebih daripada satu jam (contohnya, larian maraton) memerlukan pengambilan lebih cecair. Berapa banyak tambahan cecair yang anda perlukan bergantung kepada berapa banyak anda berpeluh semasa latihan, dan tempoh dan jenis senaman.

Senaman yang aktif. 


Semasa serangan panjang senaman aktif, ia adalah terbaik untuk menggunakan minuman sukan yang mengandungi natrium, kerana ini akan membantu menggantikan natrium hilang dalam peluh dan mengurangkan peluang untuk membangunkan hyponatremia, yang boleh mengancam nyawa. Juga, harus terus menggantikan cecair selepas anda selesai bersenam.

Alam Sekitar.  


Cuaca panas atau lembap boleh membuat anda berpeluh dan memerlukan pengambilan tambahan cecair. Udara dalaman yang dipanaskan juga boleh menyebabkan kulit anda untuk menurunkan kelembapan semasa musim sejuk. Selanjutnya, ketinggian yang lebih besar daripada 8,200 kaki (2,500 meter) boleh mencetuskan kerap buang air kecil dan lebih pernafasan cepat, yang menggunakan lebih banyak rizab cecair anda.
 

Image result for minum air berlebihan


Penyakit atau keadaan kesihatan. 

Apabila anda mempunyai demam, muntah-muntah atau cirit-birit, badan anda kehilangan cecair tambahan. Dalam kes ini, anda perlu minum lebih banyak air. Dalam beberapa kes, doktor anda mungkin mencadangkan penyelesaian rehidrasi oral, seperti Gatorade, Powerade atau CeraLyte. Anda juga mungkin perlu pengambilan cecair meningkat jika anda mengalami keadaan tertentu, termasuk jangkitan pundi kencing atau batu saluran kencing. Sebaliknya, beberapa syarat, seperti kegagalan jantung dan beberapa jenis buah pinggang, hati dan penyakit adrenal, boleh menjejaskan perkumuhan air dan juga memerlukan anda menghadkan pengambilan cecair anda.

Mengandung atau menyusukan bayi.  


Wanita yang sedang hamil atau menyusukan bayi memerlukan cecair tambahan untuk kekal terhidrat. sejumlah besar cecair digunakan terutamanya apabila menyusukan. Institut Perubatan mengesyorkan bahawa wanita hamil minum kira-kira 10 cawan (2.3 liter) cecair setiap hari dan wanita yang menyusukan anak mengambil kira-kira 13 cawan (3.1 liter) air sehari.

Image result for ionized alkaline water

Ionized Alkaline Water  adalah air yang terbaik untuk di minum. Lebih disyorkan minum air alkali kerana ia lebih mudah untuk dihadam serta lebih mudah meresap dan menyerap ke tubuh badan.

Image result for kelebihan air kangenImage result for kelebihan air kangen

No comments:

Post a Comment