Friday 27 October 2017

6 SEBAB RASA LETIH

πŸƒπŸƒπŸƒπŸƒπŸƒπŸƒπŸƒπŸƒ

Asslm.... pagi ni nak cerita sikit pasal tajuk bawah ni...

6 SEBAB KENAPA ANDA SELALU RASA LETIH SEPANJANG MASA

Selalunya kita akan salahkan pd kerja yg tersgt padat dan ini ada pd ketikanya betul.. namun kalau kita selalu sgt rasa letih maka ini bukan lg sebab kerja.. ukur diri anda sendiri dan anda akan sendiri tahu permasalahan ini...

Bila situasi kita sehingga akan kata pd diri kita "Pasai apa letih sgt nie..." Pd ketika ni pls2 ambil tahu sikit... kesian pd tubuh badan kita... 

Apa yg perlu anda buat...??? Ubah gaya hidup seharian anda dlm 2-3 minggu macam tu. Spt ambil :- 
πŸ‘‰ tidur yg lebih nyenyak dan sedikit lama atau 
πŸ‘‰ makan makanan yg pelbagian
πŸ‘‰minum dgn lebih byk dan sudah semestinya Air Kangen ye...
πŸ‘‰ ambil Vitamin atau ubat Supplement 
πŸ‘‰ kurangkan merokok atau berhenti teruih lah rokok ni... πŸ˜†πŸ˜†

Kalau anda masih rasa letih tahap gaban lg maka anda perlu dptkan nasihat pakar... selain dr itu ada 6 sebab yg memungkinkan anda ada punyai masalah... jom tengok benda apa..

1. Anemia - bila ini berlaku anda kekurangan sel darah merah yg bawa oxygen ke sel. Ia juga penyebab kekurangan Iron atau kekurangan Vitamin atau kehilangan darah atau perdarahan dalaman atau masalah sakit sendi arthritis atau kanser atau buah pinggang tidak berfungsi baik.

2. Thyroid Disease - bila enzyme thyroid bermasalah maka ini juga punca.

3. Diabetes - ramai org tak sedar mereka ada sakit diabetes tahap 2 tapi masih ramai lg yg tak tau dia org ada masalah ini. Masalahnya bila glukos atau gula tidak dpt digunakan sebaiknya maka kesan letih terlampau akan dpt dirasai.

4. Depression - ini adalah antara punca utama kerana ia akan mempengaruhi kehidupan kita keseluruhannya. Ia tak akan hilang kalau dibiarkan dan akan bertambah dr semasa ke semasa. Harus ditangani dgn segera.. rawat depresi dgn baik agar ia tidak melarat ke permasalahan yg lebih berat.

5. Chronic Fatigue (CFS) - masalah ini juga menjadi punca utama dan symptom yg berlaku akan menjejaskan rutin harian. Tanda2 spt sakit kepala, sakit otot, sendi sakit, lemah badan dan tak boleh nak fokus.

6. Sleep Apnea - permasalahan ini sgt kronik kerana sesiapa yg mempunyainya akan terganggu tidurnya. Ia adalah satu ketidaksempurnaan tidut terganggu oleh sebab pernafasan masa anda tidur terganggu. Ini sgt bahaya kerana pd ketika anda tidur ada ketikanya anda tidak bernafas beberapa ketika dan ini menyebabkan otak anda akan membangunkan anda utk anda bernafas semula... bahaya tu.. 😁😁 erti kata mati seketika.. anda kena cari rawatan utk ini..

Moga sedikit panduan ini akan beri anda sedikit pengetahuan... sampaikan ilmu yg bermanafaat...

Wallahuaklam 

HNZL

No comments:

Post a Comment