Friday 13 October 2017

MANAFAAT AMALAN TUMERIC

Manfaat Kesihatan Kunyit

Kunyit telah digunakan sejak zaman purba untuk anti-radang (ubat penahan sakit), karminatif, anti-kembung dan anti-mikrob.

Ramuan ini mengandungi minyak penting kesihatan seperti turmerone, zingiberene, cineole, dan p-cymene.

Curcumin, sebatian polifenol dalam akar, adalah pigmen utama yang menyampaikan warna oren mendalam kepada kunyit. Banyak kajian haiwan makmal mencadangkan bahawa curcumin mungkin mempunyai anti-tumor, antioxidant, anti-arthritis, anti-amiloid, anti-iskemia, dan anti-radang.

Herba tradisional ini tidak mengandungi sebarang kolesterol; Walau bagaimanapun, ia kaya dengan antioksidan dan serat makanan, yang membantu mengawal LDL darah atau tahap kolesterol jahat.

Ia adalah sumber yang sangat kaya dengan banyak vitamin penting seperti pyridoxine (vitamin B6), choline, niacin, dan riboflavin, dan lain-lain. 

100 g ramuan menyediakan 1.80 mg atau 138% daripada tahap pyridoxine yang disyorkan harian. Pyridoxine digunakan dalam rawatan homocystinuria, anemia sideroblastik, dan penyakit radiasi. Niacin membantu mencegah "pellagra" atau dermatitis.

Akar segar mengandungi tahap vitamin-C yang baik. 100 g menyusun 23.9 mg vitamin ini. Vitamin-C adalah vitamin larut air dan antioksidan semulajadi yang kuat, yang membantu badan mengembangkan imuniti terhadap agen-agen berjangkit, dan membuang radikal oksigen bebas berbahaya.

Kunyit mengandungi sejumlah besar mineral seperti kalsium, besi, kalium, mangan, tembaga, zink, dan magnesium. Potassium adalah komponen penting dalam cecair sel dan badan yang membantu dalam mengawal kadar jantung dan tekanan darah. Tubuh manusia menggunakan mangan sebagai faktor utama untuk enzim antioksidan, superoxide dismutase. Besi merupakan faktor penting untuk enzim sitokrom oksidase pada metabolisme tahap sel dan diperlukan untuk pengeluaran sel darah merah (RBC).

Kunyit adalah salah satu ramuan herba murah yang mengandungi profil fitonutrien yang ketara. Pada 1,59,277 μmol TE / 100 g, nilai total ORAC atau kekuatan antioksidannya adalah salah satu daripada spesies herba dan rempah yang paling terkenal.

100 g kunyit menyediakan 53% serat makanan, (% Elaun Harian yang Disyorkan, RDA setiap 100 g)
138% vitamin B-6 (pyridoxine),
32% daripada niacin,
43% vitamin C,
21% vitamin E,
54% kalium,
517% daripada besi,
340% daripada mangan dan
40% zink.
tetapi kolesterol 0%.

Hanya beberapa gram kunyit setiap hari sama ada dalam bentuk serbuk, akar hancur atau akar segar boleh memberikan nutrien yang mencukupi untuk membantu anda menjauhi anemia, neuritis, gangguan ingatan dan menawarkan perlindungan terhadap kanser, penyakit berjangkit, tekanan darah tinggi, dan pukulan.

Namun kalau anda perlukan untuk rawatan yang lebih khusus maka anda harus ambil Kunyit yang diproses untuk perawatan dan penjagaan kesihatan yang lebih optimum atau pun dengan erti kata anda akan lebih mudah untuk mengamalkan diet kesihatan. 


Ada beberapa produk dipasaran yang ada untuk tujuan ini. Anda boleh pilih kesesuainya dan anda harus pandai memilih produk yang benar-benar beri kesan baik dari reputasi pengeluar yang anda percayai. Jangan sememborongan sahaja beli dan amal produk-produk yang tidak pasti ada keberkesanannya oleh pengeluar-pengeluar yang ramai di pasaran hari ini..


Admin mengesyorkan untuk beri kesan optimum kepada kesihatan keseluruhan tubuh badan supaya mengamalkan Kunyit dengan Air Kangen kerana efek nya sangat tinggi dan bermanafaat. Ini terbukti dengan banyak testimoni pengamalan yang dilakukan oleh pengamal-pengamal kesihatan alternatif dan juga kajian-kajian dari pakar-pakar dalam berbagai bidang kesihatan.

No comments:

Post a Comment