Friday 27 April 2018

TONSIL - KESIHATAN DAN PENJAGAANNYA

πŸ”¬πŸ”¬πŸ”¬πŸ”¬πŸ”¬πŸ”¬πŸ”¬πŸ”¬πŸ”¬πŸ”¬πŸ”¬πŸ”¬

Apa yg menyebabkan tonsil sakit…???

Jom kita tahu fungsi tonsil dahulu…. Bila anda dah tahu baru anda akan hargai organ ini yg ada dlm tubuh badana anda. Tonsil berfungsi utk menapis virus dan bakteria drpd masuk ke saluran pernafasan kita, Wah dahsyat kan fungsinya ni… so lepas ni hargai organ utama ini.. Ia adalah salah satu SISTEM PERTAHANA BADAN kita.

Apabila bila ada keadaannya di mana ia tidak dpt berfungi maka di sini ia akan kena serangan virus dan bakteria maka ia akan alami keradangan atau inflamsi yg situasi membengkak. Yg ni depa panggil TONILITIS….

Biasa dengar keradangan dan jangkitan kan… so kalau anda nak tahu saya nak relate kan keradangan ini dgn Piper Tumeric yg sgt kuat anti-keradangan… bila anda ambil ia maka possibility anda nak kena akan kurang. Maupun pd ketika ia dah diinflamasikan oleh virus atau bakteria di mana immune sistem anda dah kuat..  maka tonsil akan jaga diri anda dr kena sakit.

Tonsilitis ini adalah jangkitan bakteria spt streptococcus blh menyebabkan tonsil bengkak dan bernanah. Jangkitan virus seperti Epstein Barr Virus, adenovirus atau measles juga boleh menyebabkan tonsil membengkak. Bila Tonsil bengkak ia akan menyebabkan rasa sakit dan perit di bahagian tekak… susah nak telan apa pun air ka makanan ka dan yg ni akan hilangkan selera anda. Lepas tu mula rasa macam nak demam. Tambahan lg kalau ia membengkak besar sehingga ganggu saluran pernafasan.. yg ni sgt2 tak bagus kerana anda aka nada kesukaran bernafas.

Biasanya ia akan pulih dgn sendirinya tapi akan ambil masa lama. Biasa doctor akan suruh ambil antibiotic… namun selalu ambil pun tak bagus juga. Lebih bagus ambil antibiotic natural… yg ni saya relate dgn produk UCA…. Yg ni natural dan anda tak payah nak takut kesan sampingan…

Jgn biarkan ia sakit lama kerana ini akan melemahkan sistem pertahanan tubuh badan anda. Biasanya kalau kita selalu kena sakit tonsil… doctor akan sarankan kita ni buang tonsil tersebut. Bayangkan nada kena buang satu organ badan yg berfungsi utk ketahanan tubuh badan yg bermakna anda akan lebih terdedah kpd penyakit lepas ni.. So jaga baik2 maupun ia kecil namun sumbangannya sgt2 perlu dlm penjagaan kesihatan kita.

Nah…. kita dah tahu pentingnya tonsil…. So usaha jaga ia dan hargai peranannya..

Nak hilangkan masalah sakit tonsil bila dah kena dan nak jaga kesihatan tonsil sbm kena. Ketahui ini dan amalkan….

1. Kumur dgn Kangen Acid Water 2.5… cara ni sgt mudah dan sgt berkesan.. anda try.. pasti akan rasa lega beberapa ketika anda kumur. Cepat dan mudah.

2. Banyakkan minum air… saya sarankan minum air Kangen kerana kehalusannya akan dpt membantu penyerapan mineral baik. Cukupkan air dlm badan.. cara kiraan Berat Badan x 50ml air akan dpt jumlah air patut diminum sehari. Air Kangen juga akan tingkatkan ketahanan badan dan anda tidak akan rasa panas yg antara jadi penyebab tonsil sakit.  

3. Ambil makanan yg lembut dan berkhasiat…. Bila tonsil bengkak maka pilihlah makan spt sup ayam bubur nasi.. ini akan membantu… Ambil juga jenis jus buah2an yg dibuat sendiri dan terbaiknya masukkan Probiotik utk bykkan bakteria baik dlm minuman anda..  Elakkan yg jenis pedas2.

4. Perkara ni penting yg mungkin anda perlu elakkan iaitu makanan jenis manis dan bergula…. Kerana apa…??? Sebab gula ini akan lemahkan sistem pertahanan tubuh badan – immune sistem lemah. Elakkan gula akan beri pulih cepat pd tonsil ni.

5. Tingkatkan Sistem Imun Badan… kalau tonsil anda dok selalu membengkak maka anda ini lemah sistem immune. Cara nak elak yg ni kena ambil benda yg blh kuatkan sistem badan spt Piper Tumeric yg sememang berkesan dlm rawatan dan pencegahan.

Wallahuaklam…

HNZL

No comments:

Post a Comment