Friday 20 December 2019

GEJALA STROKE - Part One

*💥GEJALA STROKE - SATU KEBIMBANGAN (Part One)💥*

Bolehkah saya bertanya kepada anda semua satu soalan yang mudah - adakah anda tahu apa itu stroke?  😁😁😁

Ramai yang tahu kan... cuma tahukah anda ia perlu dibimbangi oleh kita semua. Ketahuilah dunia anda akan berubah selama-lamanya apabila anda menjadi salah seorang pesakit Stroke.

Stroke adalah penyakit yang memberi kesan kepada arteri yang membawa kepada dan di dalam otak. Ia kini menjadi 5 punca kematian dan penyebab utama kecacatan di seluruh dunia.

Stroke berlaku apabila saluran darah yang membawa oksigen dan nutrien ke otak sama ada disekat oleh darah beku atau pecah (atau pecah). Apabila ini berlaku, bahagian otak yang tidak boleh mendapatkan darah (dan oksigen) yang diperlukan, jadi ia dan sel-sel otak mati. 

Dan sekarang ini anda mungkin bertanya kepada diri sendiri - apakah kesan stroke? 

Otak adalah organ yang sangat kompleks yang mengawal pelbagai fungsi badan. Jika angin ahmar berlaku dan aliran darah tidak dapat sampai ke kawasan yang mengawal fungsi badan tertentu maka bahagian badan tersebut tidak akan berfungsi seperti yang sepatutnya.

Ia amat penting untuk mengenal pasti tanda-tanda amaran strok dan mendapatkan bantuan perubatan secepat mungkin untuk mengurangkan risiko kerosakan serius ke otak. Ini boleh membantu mengurangkan risiko kematian atau hilang upaya dan meningkatkan peluang anda untuk pemulihan.  

Pakar-pakar perubatan mengatakan bahawa tanda-tanda dan gejala-gejala mungkin berbeza-beza dari seorang ke seorang yang lain bergantung kepada jenis stroke kepada bahagian otak yang terjejas dan tahap kerosakan. Kebanyakan semua orang akan cenderung terjejas dengan situasi tiba-tiba sahaja. Harus sangat kita tahu penanda awalan kepada Stroke ini...

InsyaAllah kita bincang di Part Two nanti pasal tanda awal sebulan sebelum gejala berlaku...

Wallahuaklam...

HNZL 
✨ Memanafaatkan Ilmu ✨

No comments:

Post a Comment