Wednesday 29 January 2020

PEGAGA HERBA KECERDASAN OTAK

*HERBA AJAIB UNTUK KESIHATAN - Part One*

Herba yang diiktiraf oleh WHO untuk kecerdasan otak... kira bahasa mudah bagi kita tu cerdik la senang cakap... 😁😁😁

Saya tak lupa untuk menulis pasal ini dan ada antara kita dah teka dengan betul apabila saya bertanya apa herba yang bagi kita cerdik.. Jom kita lihat herba apa... 😊😊😊

Manfaat hebat herba yang meningkatkan fungsi otak.... *HERBA PEGAGA*.... 

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengiktiraf pegaga sebagai herba menjana kecerdasan berfikir terutamanya di kalangan kanak-kanak. 

Pegaga yang dikenali juga sebagai Centella asiatica telah diperakui WHO kerana kaya dengan pelbagai ramuan ubatan.

Tumbuhan yang kecil ini besar khasiatnya. Ia kaya dengan vitamin A dan C serta zat besi, sering dijadikan sayur-sayuran ‘rasmi’ untuk wanita ketika berpantang.

Gotu Kola, Pegaga atau Brahmi, adalah salah satu ramuan adaptogenik yang paling kuat di dunia, walaupun dipanggil 'elixir keajaiban hidup' dan 'farmasi dalam satu ramuan' dan untuk alasan yang terbaik bagi semua orang menggunakannya.

Jika anda diberitahu terdapat tumbuhan tropika purba yang berasal dari Malaysia yang dapat meningkatkan fungsi otak (untuk kanak-kanak dan orang dewasa), mempercepatkan penyembuhan luka dan mempunyai antioksidan yang kuat dan juga meningkatkan kualiti kulit keseluruhan - tidakkah anda ingin mencubanya dengan lebih serious lagi....? πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ

Selama beribu-ribu tahun sebagai ramuan herba panjang yang kuat, Pegaga dikenali sebagai herba kerohanian di India, dan "air mancur belia" di China kerana keupayaannya untuk mempercepat penyembuhan luka, melindungi hati,  dan membantu menyembuhkan segala-galanya.

Gotu Kola yang dikenali sebagai Centella Asiatica, Pennywort India, Brahmi dan Pegaga di Malaysia adalah tumbuhan yang ditanam di negara-negara tropika panas seperti Malaysia, Indonesia, India, Sri Lanka dan juga Pasifik Selatan.  Ia telah digunakan dalam Ayurvedic dan perubatan tradisional Cina untuk merawat dan meringankan pelbagai keadaan termasuk jangkitan selesema, kelesuan dan bakteria, virus dan kulat yang biasa.

Daun tumbuhan digunakan sebagai bahan utama dalam krim, kapsul, sebagai teh atau bahkan dimakan segar.  Ia mengandungi nutrien penting seperti vitamin C, vitamin B dan phytonutrients (tanin, polifenol, flavonoid).  

Di sini di Malaysia Pegaga dimakan segar dan merupakan ramuan ulam, salad Melayu tradisional yang terdiri daripada herba dan sayur-sayuran mentah seperti Ulam Raja, Selom dan Pegaga.

Profesor Gerard Bodeker, Pengerusi Inisiatif Global berasaskan Oxford berkata Pegaga baik untuk Sistem Kesihatan Tradisional yang melakukan penyelidikan doktoralnya di Universiti Harvard yang memberi tumpuan kepada perubatan Ayurveda dan Cina.  Ini apa yang dia perkatakan:.....

 "Pegaga telah menjadi pokok herba Melayu (ulam) sepanjang sejarah.  Secara semulajadi, ia telah membantu mengekalkan kualiti kulit yang muda dan minda yang jelas.  Apakah tumbuhan yang indah ini adalah untuk meningkatkan pengeluaran kolagen dan fibronektin yang membawa kepada keanjalan kulit dan kehamilan yang lebih baik, sementara juga meningkatkan hubungan otak.  Sekarang kita memahami sains di sebalik manfaat yang generasi sebelum kita tahu dari pengalaman.  Ia adalah tonik otak yang baik bahawa setiap pelajar harus mempunyai ini setiap hari dan kebanyakan orang dewasa boleh melindungi otak penuaan dengan memakannya juga."

Jadi Pegaga ini sangat baik untuk otak dan ia menjaga kesihatan otak dengan baik. 

InsyaAllah saya akan menulis lebih lanjut pasal kelebihan mahkota herba di Malaysia ini dan saya juga akan keluarkan Ubat Cerdik ini tak lama lagi... InsyaAllah... Nak Cerdik kan.. saya bagi anda semua cerdik... πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

Wallahuaklam...

HNZL
Memanafaatkan Ilmu

No comments:

Post a Comment