Tuesday 7 February 2017

GEJALA STROKE - SEBULAN SEBELUM ANDA TERKENA

SEBULAN SEBELUM STROKE, BADAN ANDA AKAN MENGHANTAR ANDA INI SEBAGAI TANDA AMARAN - JANGAN ABAIKAN MEREKA!

PERHATIKAN dan amati sentiasa keadaan diri anda setiap masa. Ini adalah sebab utama mengapa kita akan berbincang tentang strok - tanda-tanda amaran yang paling biasa dan bagaimana untuk melindungi diri anda.

Pertama, anda perlu tahu bahawa terdapat 2 jenis strok yang utama: iskemia dan pendarahan.

Strok iskemia adalah lebih biasa dan adalah disebabkan oleh penyempitan atau menyekatkan darah arteri ke otak, menyebabkan aliran darah kurang atau tersekat.

Strok pendarahan kurang umum dan adalah disebabkan oleh pendarahan dalam otak.

Bolehkah saya bertanya kepada anda satu soalan yang mudah - adakah anda tahu apa itu strok?

Strok adalah penyakit yang memberi kesan kepada arteri yang membawa kepada dan di dalam otak. Ia kini menjadi 5 punca kematian dan penyebab utama kecacatan di seluruh dunia.

Strok berlaku apabila saluran darah yang membawa oksigen dan nutrien ke otak sama ada disekat oleh darah beku atau pecah (atau pecah). Apabila ini berlaku, bahagian otak yang tidak boleh mendapatkan darah (dan oksigen) yang diperlukan, jadi ia dan sel-sel otak mati. Dan, kini anda mungkin bertanya kepada diri sendiri - apakah kesan strok? Otak adalah organ yang sangat kompleks yang mengawal pelbagai fungsi badan. Jika angin ahmar berlaku dan aliran darah tidak dapat sampai ke kawasan yang mengawal fungsi badan tertentu, yang bahagian badan tidak akan berfungsi seperti yang sepatutnya.

Ia amat penting untuk mengenal pasti tanda-tanda amaran strok dan mendapatkan bantuan perubatan secepat mungkin untuk mengurangkan risiko kerosakan serius ke otak. Ini boleh membantu mengurangkan risiko kematian atau hilang upaya dan meningkatkan peluang anda untuk pemulihan. Pakar-pakar perubatan mengatakan bahawa tanda-tanda dan gejala-gejala mungkin berbeza-beza dari seorang ke seorang yang lain bergantung kepada jenis strok, bahagian otak yang terjejas dan tahap kerosakan. Tetapi mereka semua cenderung terjejas dengan tiba-tiba sahaja.

STROKE - GEJALA YANG SELALU TERJADI

Hiccup. - gangguan kesihatan secara tiba-tiba

Unconsciousness - tidak sedarkan diri tiba-tiba

Lightheadedness atau weakness - rasa ringan dikepala dan lemah semacam

Pain - sakit tiba-tiba tanpa sebab

Breathing problems - hadapi masalah pernafasan tiba-tiba

Hallucinations - berlaku halunisasi

Epileptic attacks - serangan epilepsi

Personality changes - berubah personaliti secara tiba-tiba

Sickness - mendapat penyakit dengan tiba- tiba

No comments:

Post a Comment