Thursday 2 February 2017

PENTINGKAH KITA MENJAGA KERADANGAN (INFLAMMATION)

APAKAH ITU KERADANGAN ATAU INFLAMMATION…

Di dalam Wikipedia menyatakan Keradangan merupakan tindak balas sistem imunisasi kepada jangkitan atau gangguan, dengan ciri-ciri berikut: kemerahan (rubor), panas (calor), bengkak (tumor), sakit (dolor) dan kegagalan berfungsi (dysfungsi) organ yang terbabit (functio laesa). Empat perkara pertama telah dikelaskan semenjak zaman dahulu lagi, sementara functio laesa ditambah kepada definasi keradangan oleh Rudolf Virchow pada tahun 1858.

Image result for keradangan

Kemerahan dan panas disebabkan oleh peningkatan bekalan darah kepada kawasan terlibat. Saluran darah mengembang, dan juga terdapat kehilangan plasma dari saluran darah ke kawasan tisu sekeliling. Ini menyebabkan endema atau bengkak. Bengkak mengembangkan tisu, menekan hujung saraf, dengan itu menyebabkan kesakitan. Sel darah putih atau leukocytes memainkan peranan penting dalam keradangan; mereka menyerap keluar daripada kapilari, menyelit ruang tisu, dan bertugas sebagai phagocyte mengutip bakteria dan sampah sel. Sel darah putih membantu membendung jangkitan dan menghalang penyebarannya.

Apabila keradangan reda, tisu rosak diperbaiki. Bergantung kepada tahap keradangan dan jenis tisu terbabit, penyembuhan mungkin sepenuhnya atau separuh sahaja; dalam keradangan kecil kulit, sebagai contoh, tisu mampu dihasilkan semula, sementara dalam tisu saraf, penyembuhan tisu saraf lebih terhad dan sel saraf yang rosak mungkin digantikan dengan sel berparut

Image result for keradangan

Keradangan adalah tindak balas semula jadi badan untuk perengsa (penyebab masalah) kerana ia cuba untuk menghapuskan mereka. Ini perengsa boleh jadi apa sahaja dari debunga dan alergen lain kepada organisma penyakit. Badan yang sihat boleh sering berjaya menangkis banyak perengsa ini, membuat keradangan ketidakselesaan sementara dan ringan. Kadang-kadang, walaupun, keradangan boleh menjadi satu keadaan yang tahan lama dan juga melemahkan yang boleh membawa kesan negatif jangka panjang.

Profesional kesihatan sentiasa syorkan diet yang sihat yang kaya dengan anti-oksidan semulajadi dan air minuman yang segar sebagai cara yang baik untuk membantu menguruskan keradangan. Air khususnya adalah disyorkan kerana ia boleh mengepam toksin dan perengsa lain di luar sistem.

Tubuh kita terdiri daripada 70% air dan air ini perlu terus diganti. Air yang kita gantikannya ini akan membuat perbezaan yang besar kepada kesihatan kita. Malangnya, dalam masyarakat hari ini, terlalu ramai orang menggantikan cecair mereka dengan meminum minuman ringan, kopi dan cecair yang berasid lain. Inilah sebabnya mengapa profesional kesihatan menekankan air sebagai cecair gantian terbaik. Walaupun yang telah menjadi satu langkah ke arah yang betul, ramai penyelidik percaya bahawa untuk mengekalkan kesihatan yang optimum dan mengurangkan risiko gangguan keradangan seperti artritis daripada berlaku, kita perlu melakukan lebih banyak minum air.

Apa itu Air yang terbaik untuk di minum?

Image result for air bersih

Ramai penyelidik percaya bahawa asidosis, atau lebihan asid dalam badan adalah penyakit dalam masyarakat hari ini dan boleh menjadi punca langsung keadaan radang yang paling tidak sihat. Sudah ramai Profesional Kesihatan yang mengatakan bahawa suatu badan yang berasid mempengaruhi kita untuk penyakit lain, termasuk penyakit kardio-vaskular yang mengancam nyawa. Sebaik-baiknya, tahap pH badan kita perlu mempunyai alkali 80% dan 20% baki asid. Oleh kerana keseimbangan pH air yang kita minum boleh mempunyai kesan langsung ke atas baki pH dalaman, penyelidik percaya kita perlu memilih air minuman kita seperti mana kita memilih makanan yang kita makan.

Kesihatan dunia sedar kini bahawa air paip tidak sesuai untuk di minum dan sama ada membeli air minuman dalam botol atau mempunyai pembersih air dipasang di rumah. Walau bagaimanapun, sesetengah daripada penapis yang digunakan untuk rumah dan air minuman komersial boleh menjadi lebih baik daripada yang lain untuk menguruskan keradangan. Sesetengah penapis direka untuk membuang kekotoran dari air dan ada sesetengahnya melakukan apa-apa cara untuk meningkatkan keseimbangan pH namun mungkin sebenarnya juga mengeluarkan mineral sihat bersama-sama dengan bahan-bahan yang tidak sihat. Faktor ini harus dilihat dengan lebh teliti.

Walaupun sains di sebalik sistem penapisan air adalah sangat kompleks, secara ringkas, ia adalah mineral di dalam air yang asid atau alkali, bukan air itu sendiri. Jika air yang langsung tidak ada mineral maka ini lebih berat lagi untuk merawat keseimbangan. Mineral berasid adalah mereka yang mengoksidakan, atau karat. Mineral alkali di sisi lainnya, mengandungi ion negatif yang memberi tenaga badan dan membantu melawan keradangan. Atas sebab ini, air yang terbaik untuk minum dipercayai air terion. Menurut penapisan air terion, jenis sistem penapisan ini mempunyai dua kelebihan:

    
Ia tidak menapis mineral sihat.
    
Ia memberikan air cas elektrik negatif, yang mempunyai anti-oksida dan anti-radang.

Selebihnya info mengenai ini sila buka link di bawah ini...


Admin ingin mengesyorkan untuk mengambil penapis air yang betul-betul berfungsi dan terbaik. Penapis air yang disyorkan adalah MESIN PENAPIS AIR KANGEN

Image result for kangen mesin

Sila lihat link ini dan fahami sebaiknya.


Berapa Banyak Air Adakah saya perlu minum setiap hari?

Satu pendapat yang lazim adalah bahawa kita semua perlu minum sekurang-kurangnya 8 gelas air setiap hari untuk mengekalkan kesihatan optimum. Walau bagaimanapun, ramai profesional kesihatan mempertikaikan tuntutan ini dan mengatakan bahawa kita perlu memberi tumpuan lebih kepada air minuman daripada minuman lain apabila kita berasa dahaga dan tidak bimbang kerana banyak tentang kuantiti air yang kita minum. Mereka menunjukkan bahawa kita memerlukan jauh lebih banyak air semasa musim panas panas dan apabila kita bersenam daripada kita perlu di kawasan iklim sejuk atau apabila kita sedang berehat.

Sebagai panduan mudah ambil formula ini.... :-

BERAT BADAN (dalam kilogram) x 50 ml (sukatan air) = Jumlah air optimum yang harus diminum sehari.


Ini adalah jumlah optimum yang memberi maksud sebaiknya... jika sekiranya anda minum lebih adalah akan lebih baik namun jangan terlebih melebihkan. Dan yang paling penting minum berkala – bermaksud minum sedikit-sedikit dan kerap.

Kita semua suka untuk mempunyai "secangkir teh" sepanjang hari dan pada waktu petang. Ini boleh menjadi satu cara yang baik untuk menguruskan keradangan. Teh hijau dikenali sebagai tinggi dalam anti-oksidan, yang membantu mengurangkan keradangan dan melawan penyakit. Jika anda minum teh hijau dibuat dengan air terion kerap, ia boleh menjadi yang terbaik "perubatan" anda boleh ambil.

PIPER TURMERIC 

Piper Turmeric juga adalah bagus untuk Anti-Keradangan. Banyak kajian yang dijalankan untuk perkara ini dan telah dikongsi di kebanyakan Universiti akan kebaikannya.

Sila buka link pasal Piper Turmeric di link ini... http://medikcurehealth.blogspot.com/2016/04/piper-tumeric-ramuan-natural-eklusif.html



HNZL - 013 5216025

No comments:

Post a Comment