Wednesday 15 February 2017

SAH -KANSER ADALAH BUATAN MANUSIA

DISAHKAN: Kanser sepenuhnya penyakit buatan manusia

(NaturalNews) Ia mungkin sukar untuk percaya, tetapi satu kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa kanser adalah 100 peratus penyakit buatan manusia, dan bahawa ia adalah disebabkan oleh fenomena moden seperti pencemaran dan pengambilan makanan.

Penyelidik di Universiti Pusat KNH Manchester Bioperubatan ilmu pengetahuan Mesir di England, telah membuat kesimpulan bahawa pada tahun 2010, selepas mengkaji mayat dan kesusasteraan dari Mesir purba dan Greece, dan juga tempoh sebelum ini, satu kajian yang juga termasuk diagnosis sejarah pertama kanser dalam mumia Mesir.

Kajian yang diterbitkan pada masa yang dalam jurnal Nature Ulasan Kanser, berkata penyelidik mendapati hanya satu kejadian kanser manakala menyiasat beratus-ratus mumia Mesir. Di samping itu, mereka mendapati sangat sedikit rujukan kepada penyakit ini pada tempoh sastera, yang menunjukkan bahawa kes-kes kanser adalah amat jarang berlaku dalam tempoh tersebut.

Walau bagaimanapun, selepas Revolusi Perindustrian, kadar kanser meletup, dan khususnya di kalangan kanak-kanak, yang membuktikan bahawa peningkatan kes tidak terikat semata-mata untuk hidup lebih lama.

"Dalam masyarakat perindustrian, kanser adalah kedua hanya untuk penyakit kardiovaskular sebagai punca kematian. Tetapi pada zaman purba, ia adalah amat jarang berlaku," kata Prof. Rosalie David, Fakulti Sains Hayat. "Tiada apa dalam persekitaran semula jadi yang boleh menyebabkan kanser. Jadi ia mempunyai untuk menjadi penyakit buatan manusia, turun kepada pencemaran dan perubahan diet dan gaya hidup kita.

"Apa yang penting mengenai kajian kami adalah bahawa ia memberikan perspektif sejarah kepada penyakit ini," sambung beliau. "Kita boleh membuat kenyataan yang sangat jelas mengenai kadar kanser dalam masyarakat kerana kita mempunyai gambaran penuh. Kita telah melihat beribu tahun, tidak seratus tahun, dan mempunyai ramai data."

Ketahui lebih lanjut: http://www.naturalnews.com/053890_causes_of_cancer_man-made_disease_ancient_Greece.html#ixzz4YnaumBeC

No comments:

Post a Comment