Sunday 21 April 2019

PEMAKANAN PESAKIT KANSER (Part Four)

*PEMAKANAN UNTUK PESAKIT KANSER* (Part Four)




Kita dah ketahui mengenai apa makanan yang kena elakkan berterusan apabila kita mengidap sakit kanser atau apa-apa jenis penyakit yang seumpamanya. Elak adalah yang terbaik. Jom kita lihat pula apa masalah pemakanan semasa rawatan kanser.

*Masalah Pemakanan Semasa Rawatan*

Ingat satu perkara penting bahawa rawatan kanser diperlukan untuk membunuh sel-sel kanser namun ia juga akan merosakkan sel-sel lain yang sihat. Pelbagai kesan sampingan akan anda  alami jadi persiapan untuk ini amat perlu sekali. Kesan sampingan akan berbeza bagi setiap individu. Ia bergantung kepada bahagian mana badan yang akan dirawat serta berapa lamanya masa rawatan dan juga dos rawatan. Kalau yang Stage 4 maka sudah pasti ubatannya lebih keras dan tinggi dosnya. Kebanyakan kesan sampingan adalah bersifat sementara dan berakhir beberapa waktu selepas rawatan selesai.

Kesan sampingan rawatan kanser akan mengganggu corak pengambilan makanan dan akan menyebabkan anda mengalami masalah pemakanan. Saya rasa perkara ini yang sangat ditakuti oleh setiap pesakit. Namun apa anda harus lakukan adalah balik kepada apa yang anda perlu buat sebelum lakukan rawatan di mana anda perlu kuatkan imun sistem anda agar anda tidak akan ada banyak alahan. 

Apa yang penting adalah corak pemakanan anda sebelum dan semasa rawatan iaitu diet pemakanan. Perkara ini saya boleh kongsi dari beberapa pengalaman dari beberapa pesakit yang menjalani rawatan kimo dan pembedahan. 
Pengambilan right diet dan pemakanan sampingan dapat banyak membantu. Contoh seperti Curcumin yang merupakan salah satu super food supplement yang sangat baik diambil untuk mengelakkan Keradangan. Ia juga dapat menambah efektif kepada rawatan yang diambil disamping dapat mengelakkan dari terjadi alahan semasa rawatan.Kita kongsi sedikit dari testimoni pasal Curcumin ini.





Dieneke Ferguson adalah seorang blood cancer myeloma pada tahun 2007. Beliau telah lalui 3 kali kimoterapi dan 4 kali transplant cell. Namun selepas itu beliau telah stop rawatan dan beralih kepada hanya pengamalan Curcumin selama 5 tahun dan beliau didapati sel kanser nya telah menurun dan langsung hilang. Lapuran ini dikeluarkan pada 24hb Julai 2017 dan dikomen oleh seorang Profesor Jamie Cavenagh yang pakar dalam Blood Diseases dari London Barts Hospital. Katanya…
“Kami melihat dari carta penyembuhan dan berpendapat tidak ada satu penjelasan secara alternative atas penyembuhan beliau kecuali kami dapati hanya respond dari Curcumin.”

Komen dari Julie Ryan seorang cancer specialist dari University of Rochester Medical Center in New York menyatakan….
“Terdapat good pembuktian dalam aktiviti biological pasal Curcumin yang dapat menembusi sel-sel tisu lebih baik dari ubatan biasa lain.”

Angus Dalgeish seorang Professor cancer di St George’s Hospital in South London yang buat kajian terhadap efek kepada pesakit kanser menyatakan…
“Curcumin adalah agen anti keradangan yang kuat dan disebabkan ini ia dapat membantu 99% daripada semua jenis kanser.”

Karen Brown, seorang profesor penyelidikan kanser translasi di University of Leicester, baru-baru ini mendapat pembiayaan untuk percubaan kecil. 'Terdapat hanya 28 orang dalam kajian ini. Kajiannya menyatakan ia boleh berfungsi untuk kebanyakkan orang.
'Banyak pesakit saya mengambil Curcumin pada peringkat rawatan yang berbeza-beza. Dieneke adalah tindak balas terbaik yang telah saya perhatikan dan ia jelas kerana kami telah menghentikan semua rawatan lain. Saya tidak melihat apa-apa maklum balas yang meyakinkan sebelumnya.” 





Air Kangen juga adalah salah satu tetapi air yang juga sangat bagus untuk anda amalkan sebelum dan selepas rawatan kerana ia beri AntiOxsidant tinggi kepada sistem badan. Di sini saya paparkan website pasal kanser dengan Kangen Water sebagai rujukan yang dikeluarkan untuk protocol dalam rawatan sakit kanser….  https://www.cancertutor.com/bob_wright/





Akhir kata perlu kuatkan sistem tubuh badan untuk anda lebih mudah menghadapi semasa rawatan. Posting seterusnya akan lebih interesting di mana kita akan bincang pasal alahan semasa rawatan dan bagaimana nak atasinya. Till then… share dan amalkan info bermanafaat.

Wallahuaklam…

HNZL

p/s - Piper Turmeric ada bahan aktif Curcumin.... pm to order wasap.my/60194146025/Order_Piper_Turmeric

No comments:

Post a Comment