Wednesday 18 September 2019

CERITA BAB SIHAT - Siri 1 (Part One)

💡*CERITA BAB SIHAT - SIRI 1 (Part One)….*💡

Petanda awal kerosakan sistem saraf…..

Ramai dari kita yang tidak ambil kisah pasal perubahan tubuh badan masing-masing. Kali ni saya nak sentuh pasal sistem saraf kita yang mana akan terdapat petanda awal kerosakan yang boleh membawa kepada musibah sakit yang lebih besar.

Organ-organ badan kita tidak berfungsi dengan sebaik mungkin sekiranya berlaku gangguan pada sistem saraf. Ini kerana apabila sistem saraf bermasalah malah mungkin dah rosak. Apabila ini berlaku maka fungsinya untuk menghantar impuls dari otak ke sistem saraf pusat dan kemudian kepada seluruh bahagian badan akan terhalang.

Gangguan ini dikenali sebagai neuropati periferal atau kerosakan saraf periferal. Pelbagai perkara menjadi sebab kerosakan gangguan sistem saraf, antaranya ialah kecederaan, penyakit autoimun, diabetes, angin ahmar atau kesan sampingan ubat-ubatan yang diambil dalam tempoh panjang atau ubat-ubat yang ada bahan-bahan terlarang.

Menurut laporan portal kesihatan Healthline… gangguan atau kerosakan sistem saraf ini boleh dikesan menerusi beberapa gejala yang muncul sebagai simptom awal kerosakan saraf.

Jika ia tidak dirawat dengan segera masalah ini boleh membawa risiko kekal seperti *LUMPUH*. 

Untuk mengelakkan perkara ini berlaku ada beberapa cara untuk kita tangani. Gaya Hidup Sihat adalah perkara yang paling penting untuk kita amalkan. Kawal pemakanan dan minuman kita serta bersenam secara rutin. Selain dari ini Supplement yang paling tepat untuk mengelak serta merawat sakit Saraf ini adalah produk seperti PIPER TURMERIC…. NEUROMIUM ALA PLUS…. MYNUTRE…. 

Sekiranya pengamalan baik dilakukan maka anda dapat mengelak gejala-gejala kerosakan saraf berlaku pada diri kita. Jom kita lihat gejala kerosakan saraf periferi dan symptom-symptom-nya. InsyaAllah kita akan sentuh pasal geala ini pada part 2. 

Moga kita dapat menghindari dari masalah ini dengan pengamalan baik kita hari ini dengan kefahaman yang betul pasal kesihatan.

Wallahuaklam…

HNZL

No comments:

Post a Comment