Monday 23 September 2019

CERITA BAB SIHAT - Siri 2 (Part Two)

💡*CERITA BAB SIHAT - SIRI 2 (Part Two)….*💡

Bagaimana antibiotik memusnahkan sistem imun anda……..

Di mana masalah bermulanya kemusnahan sistem imun kita ni. Jom kita lihat dengan lebih mendalam. Perkara yang paling teruk untuk dilakukan kepada mana-mana bayi adalah memberi mereka antibiotik. Ini ada terbukti dan dibuktikan hasil dari kajian-kajian terkini yang dapat kita perolehi. Nanti kita sharekan data-data sumber kajian ini. Sememangnya kita telah ditanamkan bila ambil ubat Antibiotik harus dihabiskan terutama apabila kepada kanak-kanak. 

Sebenarnya Antibiotik tidak membunuh bakteria baik dan buruk sahaja. Satu pusingan tindak balas antibiotik akan mengubah sistem imun bayi secara kekal dan oleh kerana ini majoriti bahan kimia juga dibuat dalam usus neurologi bayi juga terubah. Antibiotik yang telah disebut-sebut sebagai penyelamat manusia dari penyakit menjadi penyebab kita dalam sakit kanser dan penyakit degeneratif kronik seperti Hipertensi, Diabetes dan beberapa penyakit kronik lain.

Sebaik sahaja antibiotik pertama diberikan kepada bayi atau kanak-kanak, bakteria di usus terhapus dan sistem kekebalan tubuh badan kekal akan berubah. Seperkara lagi keupayaan semulajadi untuk menghasilkan sel imun yang sesuai juga terhapus. 

Fungi dalam usus kini tidak dapat dipisahkan dan mula berkembang biak yang tidak dapat dikawal oleh bakteria baik dalam tubuh badan. Selepas itu fungi ini memperkukuhkan tapak maka parasite akan bergerak untuk berkongsi tapak ini dan mula memakan makanan dan mineral yang sepatutnya untuk memberi makan dan pemakanan kepada tubuh badan kita. Ini adalah langkah pertama dalam mengundang penyakit kronik dan kanser. Menakutkan bukan…. Ini adalah proses biasa atau proses normal dalam tubuh badan sel kita. 

Proses yang sama berlaku apabila seorang dewasa mengambil ubat antibiotic secara berterusan. Segala-galanya berubah secara kekal dan mengambil masa bertahun-tahun nutrisi yang disasarkan dan terapi probiotik untuk memulihkan keadaan kembali normal dalam sistem badan. 

Siri ini kita berbincang sebab asal imun kita dicerobohi dan termusnah namun ini adalah sebahagian dari apa kesan yang didapati di dalam tubuh badan manusia. Sebahagian kesan lagi akan kita bincangkan di siri yang lain atas bagaimana tubuh badan berinteraksi apabila pengambilan Antibiotik ini. Juga kita akan sambung kesan berterusan sebab Antibiotik ini di siri ke-3. 

Merumuskan siri ini kita harus tingkatkan imunasasi kita apabila ia dirosakkan atau dihapuskan secara tidak langsung oleh sebab-sebab sebelum ini. Amat penting bagi kita tingkatkan semula imun kita dengan cara pemakanan serta pengambilan Supplement untuk membantu seperti Probiotics dan Antioxidant. Supplement berbentuk ini ada pada 2 produk yang saya perkatakan sebelum-sebelum ini iaitu FloraMax Pro untuk Probiotics dan Piper Turmeric untuk Antioxidant serta Anti-Inflamation.

Pesan dan amalkan 2 produk ini moga kesihatan anda bertambah baik….

Wallahuaklam…

HNZL

Di bawah ini sebahagian rujukan berkenaan Antibiotic  dan immune systems manusia.....

https://www.futurity.org/antibiotics-infections-bacteria-1717862/

https://newatlas.com/antibiotics-counteract-immune-system/52457/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5181774/

https://www.sciencealert.com/antibiotics-might-stop-immune-cells-working-properly

No comments:

Post a Comment