Monday 25 July 2016

PENTING TAHAP ALKALI DALAM TUBUH BADAN MANUSIA

Apabila tahap PH dalam badan manusia adalah terlalu berasid badan mengkompensasi ini dengan mengalihkan keasidan ini kepada organ-organ tertentu tetapi apakah yang berasid bermakna betul-betul kepada sistem tubuh badan kita.

Semuanya mempunyai nilai PH dan ia datang dalam julat 7, di mana jika nilai PH persekitaran yang kurang daripada 7 ia bermakna persekitaran yang berasid, tetapi jika ia adalah lebih tinggi daripada 7 maka ia adalah alkali. Tetapi jika nilai PH adalah pada 7 maka tidak berkecuali.

Ia adalah menarik untuk ambil perhatian bahawa tubuh manusia yang berbeza-beza nilai PH kerana setiap organ mempunyai nilai PH yang tersendiri. Kulit manusia dipercayai mempunyai nilai PH 5.5, bermakna ia adalah berasid julat, saluran penghadaman kita antara 1.5 dan 7.0 yang juga bermakna ia adalah berasid tetapi boleh menjadi neutral juga.
 
Dalam tubuh manusia organ-organ yang membantu untuk mengekalkan keseimbangan dalam tahap PH yang berada dalam paru-paru dan buah pinggang, jadi jika mereka tidak berfungsi dengan baik maka tidak lebih daripada berkemungkinan akan menjadi kenaikan keasidan badan.

Tubuh manusia secara umumnya alkali dalam alam semula jadi dengan nilai PH antara 7.35 dan 7.45. Inilah nilai untuk orang yang sihat, peningkatan keasidan membunuh sel-sel badan atau ia boleh berubah sel-sel.

Apabila sel-sel mati membina atau apabila sel-sel bermutasi mula berkembang dengan cara yang tidak terkawal ia dikenali sebagai metastasis. Sel-sel ini menjadi malignan dan kanser.

Toksin dalam sel-sel ini timbul akibat daripada ketidakseimbangan dalam tahap PH badan akibat tabiat makan yang buruk dan penyalahgunaan alkohol atau dadah. Air alkali mempunyai kesan yang luar biasa pada sel-sel tersebut.

Air alkali membantu menghidrat tubuh dan otak kerana ia sebahagian besarnya terdiri daripada air, jadi air alkali menyediakan peremajaan keseluruhan bagi tubuh manusia.

No comments:

Post a Comment