Thursday 28 July 2016

PENEMUAN AHLI SAINS BERKENAAN SODA KEPADA KANAK-KANAK

AHLI SAINS menjumpai FAKTA menyedihkan MENGENAI APA SODA MINUMAN LAKUKAN KEPADA badan kanak-kanak perempuan.

Laporan terus menunjukkan mendatangkan keburukan dan menjejaskan soda pada badan. Bukan sahaja ia berkhasiat tidak sah, ia menyebabkan obesiti, diabetes, dan kanser.

Menurut penyelidik dari Harvard School of Public Health, gula cecair secara kekal menukar hormon kanak-kanak perempuan. Hasil kajian tersebut telah diterbitkan dalam jurnal Human Reproduction itu.

"Kajian kami menambah meningkatkan kebimbangan mengenai penggunaan meluas minuman manis bergula kalangan kanak-kanak dan remaja di Amerika Syarikat dan di tempat lain," penyelidik utama kajian tersebut, profesor Harvard Medical School Karin Michels, menjelaskan dalam satu kenyataan akhbar. "Kebimbangan utama adalah kira-kira obesiti kanak-kanak, tetapi kajian kami menunjukkan bahawa usia haid pertama (haid) berlaku sebelum ini, bebas daripada indeks jisim badan, antara kanak-kanak perempuan dengan penggunaan tertinggi minuman manis dengan gula tambahan. 

Penemuan ini adalah penting dalam konteks baligh awal bermulanya di kalangan kanak-kanak perempuan, yang telah diperhatikan di negara-negara maju dan yang mana sebab itu adalah sebahagian besarnya tidak diketahui. "

Penyelidik menganalisis bagaimana soda mungkin berkaitan dengan kanak-kanak perempuan mendapat haid mereka awal dan lebih awal dengan mengikuti 5583 kanak-kanak perempuan yang berumur di antara 9 hingga 14 sepanjang 1996 dan 2001, menemui hubungan langsung antara mereka yang minum minuman lebih manis dan haid lebih awal. Mereka menyimpulkan bahawa pengambilan lebih daripada satu dan setengah minuman bergula sehari dalam tempoh masa lima tahun menyebabkan kanak-kanak perempuan mempunyai tempoh pertama 2.7 bulan lebih awal daripada mereka yang mengambil dua atau kurang daripada minuman yang sama seminggu.

Biasanya, orang yang minum banyak soda mempunyai diet yang tidak sihat, tetapi para penyelidik penemuan mengambil kira faktor-faktor lain yang boleh menjejaskan umur seorang gadis haid pertama, termasuk kanak-kanak perempuan 'BMI, ketinggian, kalori harian, senaman, dan gaya hidup yang lain faktor, dan mendapati soda dan minuman bergula yang lain masih harus dipersalahkan.

Adalah penting bagi pengguna untuk menyedari bahaya ini. Ibu bapa perlu menahan diri daripada kedua-dua kanak-kanak memberi soda dan mengambilnya sendiri, kerana kesihatan reproduktif mereka untuk kanak-kanak masa depan akan tergadai.

"Penemuan kami terus memberikan sokongan kepada usaha-usaha kesihatan awam untuk mengurangkan pengambilan minuman bergula," jelas Michels.

INBOX ANDA TIDAK AKAN SAMA

Inspirasi dan semua kandungan yang terbaik, terus ke peti masuk anda.

Walaupun tempoh sebelum ini telah menjadi lebih ketara sejak 50 tahun yang lalu, ia telah menjadi perhatian yang berlebihan sebagai tempoh dalam kanak-kanak perempuan telah cepat jatuh selama lebih satu dekad sekarang. Pakar percaya bahawa baligh awal adalah hasil daripada koktel kimia seperti soda.

Para penyelidik juga mengambil kira bahawa kanak-kanak perempuan yang telah mula matang awal cenderung untuk minum minuman lebih manis akibat rasa baru mereka telah dibangunkan dari akil baligh. Ia juga masih belum dapat dilihat jika perbezaan tiga bulan dalam apabila seorang gadis mendapat tempoh pertama mempunyai kesan yang bermakna pada kesihatan. Menurut Dr. Joshua Yang, endocrinologist pediatrik di Hospital Palmer Kanak-kanak Arnold dalam Orlando, Florida, "tiga bulan benar-benar tidak adalah masalah besar."

Walau bagaimanapun, penemuan seterusnya menyokong keperluan untuk menghentikan tabiat soda untuk kebaikan.

minuman bergula seperti soda merupakan penyumbang serius kepada wabak obesiti, misalnya, dan pengambilan minuman ini terus naik mendadak, dengan separuh daripada orang di Amerika memakan minuman bergula sekurang-kurangnya sekali sehari.

No comments:

Post a Comment